تا اینجا اومدی یک فال هم بگیر

فال حافظ بگیرید فال واقعی خاطره از حافظ بنویس

برای درمان زگیل تناسلی در مردان چه باید کرد؟

برای درمان زگیل تناسلی در مردان چه باید کرد؟

زگیل های تناسلی بر روی آلت تناسلی مردانه، مقعد و یا در نزدیکی این قسمت ها، ظاهر می شوند. در صورت عدم درمان به موقع، زگیل ها می توانند پخش و یا بزرگ تر شده و روند درمان را پیچیده تر و پر هزینه تر کنند. برای درمان زگیل تناسلی مردان چه باید کرد؟

چه چیزی باعث زگیل تناسلی در مردان می شود؟

زگیل تناسلی مردان، معمولا یک بیماری مقاربتی (STD) است. زگیل های تناسلی توسط ویروس پاپیولومای انسانی (HPV)، ایجاد می شوند. برخی از نمونه های این ویروس، می تواند باعث ایجاد سرطان شوند، اما بیشتر انواع این ویروس که باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شوند، سرطانزا نیستند.

بیماری های مقاربتی چه بیماری هایی هستند؟

بیماری های مقاربتی، که به آن ها عفونت های مقاربتی (STI) نیز گفته می شود، در اصل عفونت هایی هستند که از طریق رابطه جنسی (رابطه های واژینال، مقعدی یا دهانی) یا هر گونه تماس جنسی نزدیک با فرد آلوده، منتقل می شوند.

علائم و نشانه های زگیل تناسلی در مردان چیست؟

بسیاری از بیماران مبتلا به HPV، هرگز ضایعات زگیل را مشاهده نمی کنند. زگیل ها، معمولا چند ماه پس از ابتلا به HPV، ظاهر می شوند، اما در برخی موارد دیده شده است که این زگیل ها، تا سال ها ظاهر نمی شوند و پس از چند سال از زمان ابتلا به این بیماری، به وجود می آیند.

زگیل های تناسلی در آقایان ممکن است روی آلت تناسلی، کیسه بیضه، مقعد و یا نواحی نزدیک به این مناطق ظاهر شوند. شکل ظاهری این زگیل ها، متفاوت است، ممکن است آن ها بزرگ، کوچک، برجسته و یا حتی مسطح باشند. گاهی اوقات، این زگیل ها به شکل گل کلم در کنار هم قرار می گیرند.

برخی از این زگیل ها، می توانند آنقدر کوچک و هم سطح با پوست باشند که حتی ممکن است فورا متوجه آن ها نشوید. در بیشتر موارد، زگیل های تناسلی کاملا بدون درد هستند، اما برخی از افراد ممکن است همراه با احساس خارش، سوزش، درد و یا حتی خونریزی باشند.

راه های ابتلا به زگیل تناسلی

ویروس HPV که باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شود، معمولا از طریق رابطه جنسی واژینال، دهانی، مقعدی و یا حتی تماس جنسی نزدیک با ناحیه تناسلی شخص، منتقل می شوند. حتی در صورتی که زگیل های تناسلی ظاهر نشوند، HPV باز هم می تواند در بیمار به صورت نهان و فعال باقی بماند و از طریق ناحیه تناسلی، طبق روش های گفته شده، به دیگران منتقل شود.

متاسفانه هنوز روشی وجود ندارد که افراد مبتلا به HPV، زمان ابتلای خود را متوجه شوند. این مساله به این دلیل است که:

  • این ویروس می تواند تا ماه ها و یا حتی سال ها قبل از ظهور زگیل های تناسلی، به صورت نهان در بدن وجود داشته باشد.

  • همچنین ممکن است این افراد در گذشته زگیل هایی داشته اند که به آن ها توجه نکرده اند.

راه های تشخیص زگیل های تناسلی

پزشک متخصص معمولا می تواند زگیل های تناسلی را با معاینه بالینی و از طریق مشاهده آن ها، تشخیص دهد. گاهی اوقات برای تشخیص دقیق تر، دکتر متخصص، یک نمونه کوچکی از زگیل را برای آزمایشات بیشتر به آزمایشگاه می فرستد. نمونه گیری از زگیل های تناسلی، معمولا درد خاصی ندارد.

راه های درمان زگیل های تناسلی

راه های درمان زگیل های تناسلی معمولا شامل موارد زیر است:

  • داروهایی که روی خود زگیل ها گذاشته می شود و یا اینکه به صورت تزریقی، به درون آن ها تزریق می شود.

  • لیزر زگیل تناسلی، سرما درمانی و یا سوزاندن زگیل ها

  • عمل جراحی

گاهی اوقات، زگیل ها بعد از درمان مجددا عود می کنند. این مساله به خاطر این است که روش های درمانی گفته شده، نمی توانند همه ویروس های HPV موجود در بدن شخص بیمار را از بین ببرند.

مدت زمان ماندگاری زگیل های تناسلی

مدت زمان ماندگاری زگیل های تناسلی روی بدن افراد، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. گاهی اوقات، خود سیستم ایمنی بدن، زگیل های تناسلی را ظرف مدت چند ماه به طور کامل از بین می برد.

اما حتی اگر زگیل های تناسلی از بین بروند، باز هم ممکن است HPV در بدن شخص بیمار به صورت فعال باقی بماند، و به همین دلیل ممکن است زگیل ها دوباره عود کنند. معمولا در عرض ۲ سال، ضایعات زگیل ها و همچنین خود ویروس HPV، در بدن از بین می روند.

افراد مبتلا به زگیل تناسلی، قطعا می توانند HPV را منتقل کنند. این مساله به این معنی است، که شخص مبتلا به این بیماری، هنوز هم می تواند از طریق رابطه جنسی و یا داشتن تماس جنسی نزدیک با شخص دیگری، HPV را به آن شخص، انتقال دهد.

تشخیص این مساله که دقیقا چه زمانی، افراد مبتلا به HPV دیگر ناقل این بیماری نیستند، دشوار است، زیرا هیچ آزمایش خونی برای بررسی وجود یا عدم وجود HPV در حال حاضر موجود نیست. اغلب اوقات، HPV در عرض ۲ سال پس از ابتلا، در بدن شخص بیمار از بین می رود.

راه های پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

می توان با تزریق واکسن، از ابتلا به زگیل تناسلی و انواع مختلف ویروس HPV، جلوگیری کرد. تزریق واکسن HPV، برای همه کودکان بین رده سنی ۹ الی ۱۱ سال، توصیه می شود. اما در صورت عدم تزریق در دوران کودکی، می توان در سن نوجوانی و حتی بزرگسالی ( تا ۴۵ سالگی)، این واکسن را تزریق کرد.

حتی اگر شخصی، در گذشته به یکی از انواع ویروس های HPV مبتلا شده باشد، می توان با تزریق واکسن HPV از ابتلا به انواع دیگر این ویروس، جلوگیری کرد. تقریبا می توان گفت، HPV همیشه از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. بنابراین یکی دیگر از راه های جلوگیری از ابتلا به ویروسHPV ، عدم داشتن رابطه جنسی (واژینال، مقعدی، دهانی)، است. اما در صورتی که شخصی تصمیم به برقراری رابطه جنسی می کند، استفاده از کاندوم در هر بار برقراری رابطه جنسی (واژینال، مقعدی، دهانی)، به منظور پیشگیری از ابتلا به HPV و سایر بیماری های مقاربتی، لازم است و می تواند کمک کننده باشد.

اما استفاده از کاندوم به معنی این نیست که از ابتلا به ویروس HPV و سایر بیماری های مقاربتی جلوگیری می کند، بلکه یک ابزار کمک کننده است، زیرا کاندوم نمی تواند تمامی مناطقی که ممکن است به زگیل تناسلی مبتلا شده اند را بپوشاند.

آیا باید شرکای جنسی خود را در جریان مثبت بودن HPV قرار دهیم؟

بله، شخص مبتلا به زگیل تناسلی باید این مساله را پیش از برقراری رابطه جنسی، کاملا صادقانه با شریک جنسی خود مطرح کند. باید برای بررسی این مساله، با یک پزشک متخصص مشورت کرده و احتمال ابتلا به سایر بیماری های مقاربتی را هم در شما و هم در شریک جنسی شما، بررسی کرد.

اگر با همه شرایط گفته شده، باز هم زوجین تمایل به برقراری رابطه جنسی با یکدیگر را داشتند، هر دو نفر باید این مساله را بدانند که استفاده از کاندوم، ریسک ابتلا به HPV را کاهش می دهد، اما نمی تواند به طور کامل از ابتلا به آن جلوگیری کند.

پیش بینی آینده

اگر برای خود شما یا کسی که می شناسید، تشخیص زگیل تناسلی داده شده است، مهم است که نکات زیر را در نظر بگیرید.

  • حتی در صورتی که زگیل تناسلی وجود نداشته باشد، باز هم HPV می تواند از شخص بیمار، به شریک جنسی او منتقل شود.

  • قبل از برقراری رابطه جنسی، درباره زگیل های تناسلی صادقانه با شریک جنسی خود، صحبت کنید.

  • در هر بار برقراری رابطه جنسی (واژینال، مقعدی، دهانی)، حتما از کاندوم استفاده کنید.

  • طبق نظر پزشک معالج خود، برای بررسی احتمال ابتلا به سایر بیماری های مقاربتی، آزمایش انجام دهید.

  • تمام دوزهای واکسن HPV را دریافت کنید.

برچسب ها :
زگیل تناسلی,درمان زگیل تناسلی,بیماری جنسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن