تا اینجا اومدی یک فال هم بگیر

فال حافظ بگیرید فال واقعی خاطره از حافظ بنویس

سوالات مصاحبه استخدامی مهندس برق + جواب

استخدام مهندس برق

مهندسی برق یکی از رشته‌های محبوب در حوزه مهندسی است. این شغل تقاضای بالایی در بازار کار دارد و به دلیل درآمد خوبش، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. افرادی که قصد کاریابی در این حوزه را دارند، باید به خوبی با مفاهیم تخصصی آن آشنا بوده و بتوانند به سوالاتی که در جلسه مصاحبه طرح می‌شوند، پاسخ دهند. در ادامه، برخی از سوالات پرتکرار مصاحبه استخدام مهندس برق را به همراه پاسخ با شما به اشتراک می‌گذاریم. با مرور کردن این سوالات می‌توانید شانس استخدام شدن خود را افزایش دهید.

آشنایی با شغل مهندسی برق

مهندسان برق مسئول طراحی، توسعه، آزمایش و مدیریت موتورهای الکتریکی، سیستم‌های ناوبری، اجزای الکتریکی وسایل نقلیه و… هستند. مهندسی برق حوزه‌ای گسترده با موقعیت‌های شغلی مختلف است.

بسیاری از افراد با شنیدن نام این شغل، به استخدام مهندس برق در اداره برق فکر می‌کنند، اما فرصت‌های شغلی متعددی پیش روی فعالان این حوزه وجود دارد و آن‌ها می‌توانند در مکان‌های مختلفی از جمله پتروشیمی و نیروگاه برق مشغول به کار شوند. استخدام مهندس برق در بانک نیز انجام می‌شود.

برای مشاهده آگهی های استخدام مهندس برق در اداره برق کلیک کنید.

همچنین، ممکن است یک مهندس برق در حوزه اتوماسیون مشغول به کار شود. چرا که این مهندسان دانش و مهارت‌های مورد نیاز برای طراحی، ساخت و نگهداری سیستم‌های الکتریکی را دارند که نیروی مورد نیاز ماشین‌ها و سیستم‌های خودکار را تأمین می‌کنند.

مهندسان برق شانس خوبی برای مهاجرت کاری یا تحصیلی به کشورهای دیگر دارند. بسیاری از مهندسان برق برای کار به کشورهای عراق، کانادا، آلمان، ژاپن و… مهاجرت می‌کنند.

سوالات مصاحبه استخدامی مهندس برق

فرقی ندارد برای فرصت استخدام مهندس برق در بیمارستان رزومه می‌فرستید یا برای آگهی‌های استخدام مهندس برق در نیروگاه؛ در هر دو صورت، باید درباره مسائل تخصصی رشته خود دانش کافی داشته باشید تا بتوانید در جلسه مصاحبه موفق شوید. در این بخش سوالات پرتکراری که در مصاحبه موقعیت شغلی مهندس برق پرسیده می‌شوند را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم.

۱. منظور از اصطلاح مهندسی برق چیست؟ کاربردهای مختلف آن کدامند؟

مهندسی برق یکی از رشته‌های مهندسی است که به طور کلی به مطالعه و کاربرد برق، الکترونیک و الکترومغناطیس می‌پردازد. مهندسی برق معمولا با ولتاژ بالا، به ویژه جریان متناوب بالاتر از محدوده ۱۱۰ یا ۲۲۰ ولت سر و کار دارد.

مهندسی برق در حوزه‌های زیر کاربرد دارد:

  • سیستم‌های برق

  • سیستم‌های کنترل الکتریکی

  • دیودها، یکسوسازها و ترانسفورماتورها

  • مدارهای دیجیتال

  • موتورهای AC و DC(به ترتیب: جریان متناوب و جریان مستقیم)

  • ژنراتورهای AC و DC

  • سیستم‌های ابزار دقیق

  • سیستم‌های ارتباطی

  • دستگاه‌های دیجیتال و آنالوگ

۲. مسئولیت‌های اصلی یک مهندس برق کدامند؟

مسئولیت اصلی مهندسان برق، ایجاد، طراحی، آزمایش و مشاهده اجزای الکتریکی یک پروژه است. مهندسی برق حوزه وسیعی است و پروژه‌های این حوزه می‌توانند از تولید محصولات گرفته تا طراحی شبکه‌های برق متفاوت باشند. بنابراین، مسئولیت‌های مهندسان برق نیز می‌توانند از موقعیتی به موقعیت دیگر متفاوت باشند.

وظایف کلیدی یک مهندس برق به شرح زیر است:

  • تعمیر و عیب‌یابی دستگاه‌های الکترونیکی

  • انجام تست‌های عملکردی

  • تجزیه و تحلیل روندها و اطلاعات فعلی

  • توسعه فرآیندها برای ساخت و مونتاژ قطعات الکتریکی

۳. مهمترین مهارت‌های مورد نیاز برای یک مهندس برق را نام ببرید.

مهمترین وظیفه یک مهندس برق مراقبت از اجزای سیستم برق است. به منظور پیشگیری از خرابی‌ها و انجام عیب‌یابی در مواقع بروز چنین مشکلاتی، یک مهندس برق ماهر باید بر مهارت‌های زیر مسلط باشد:

  • تجزیه و تحلیل داده‌ها برای به دست آوردن ترندها

  • برقراری ارتباط موثر با سرپرستان و مشتریان برای تسهیل تصمیم‌گیری

  • همگام بودن با ترندها و فناوری‌های جدید حوزه مهندسی برق

  • رعایت قوانین ایمنی سختگیرانه

  • همکاری با سرپرستان و مدیران

۴. چرا تصمیم گرفتید مهندس برق شوید؟ (چه چیزی باعث شد سراغ تحصیل در رشته مهندسی برق بروید؟)

اینگونه سوالات برای ارزیابی علاقه شما به رشته مهندسی برق، درک بهتر پیشینه‌ی تحصیلی و نوع ارتباطات شما با دیگران مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سوال یکی از ابتدایی‌ترین و محبوب‌ترین سوالات مصاحبه مهندسی برق است. در پاسخ به آن، مهم است که آمادگی لازم را داشته باشید تا درباره تحصیلات، علاقه به مهندسی و تجارب شخصی خود در این زمینه صحبت کنید. تاکید بر علاقه داشتن به رشته مهندسی برق و اجتناب از پاسخ‌هایی مانند «برای اینکه درآمد خوبی دارد» یا «چون والدینم دوست داشتند مهندس باشم»، ضروری است.

۵. اجزای اساسی مدارهای الکتریکی را نام ببرید.

مدارهای فعال: مدارهای فعال عناصری هستند که برای تولید انرژی به عنوان نوعی منبع عمل کرده و از سیستم خود انرژی تولید می‌کنند.

مدارهای غیرفعال: مدارهای غیرفعال عناصری هستند که جریان الکتریکی را از خود عبور می‌دهند و از آن انرژی تولید نمی‌کنند.

مدارهای جریان متناوب و مستقیم: مدارهای جریان متناوب همیشه مقداری جریان نوسانی تولید می‌کنند، در حالی‌که مدارهای جریان مستقیم همیشه جریانی پایدار را در یک منبع ثابت تولید می‌کنند.

مدار سری:‌ هنگامی که اجزای الکتریکی به صورت سری در یک مدار متصل می‌شوند، به آن مدار سری می‌گویند.

مدارهای موازی: هنگامی که اجزای الکتریکی به صورت موازی در یک مدار متصل می‌شوند، به آن مدار موازی می‌گویند.

۶. تفاوت بین اصطلاح ظرفیت و اندوکتانس چیست؟

ظرفیت خازن: این اصطلاح به مقدار شارژ ذخیره شده در یک خازن در یک ولتاژ خاص اشاره دارد.

اندوکتانس: اندوکتانس به خاصیت سیم پیچ نسبت به مقاومت در برابر تغییرات جریان الکتریکی که از آن عبور می‌کند، اشاره دارد. اندوکتانس متقابل زمانی رخ می‌دهد که یک سیم پیچ ثانویه در برابر تغییرات جریان در سیم پیچ اولیه مقاومت نشان دهد.

۷. وقتی دو ماده با بار مثبت در کنار هم قرار می‌گیرند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

ذرات با بار مثبت یکدیگر را دفع می‌کنند. بنابراین، اگر دو ماده با بار مثبت را کنار یکدیگر قرار دهیم، این دو ماده از هم دور می‌شوند.

۸. سه نوع کابل مختلف مورد استفاده در انتقال کدامند؟

کابل فشار ضعیف: برای انتقال برق تا ۱۰۰۰ ولت استفاده می‌شود.

کابل قشار قوی: ‌برای انتقال برق تا ۲۳ هزار ولت استفاده می‌شود.

کابل فوق فشار قوی: برای انتقال برق تا ۱۳۲ کیلو ولت استفاده می‌شود.

۹. تفاوت خازن، مقاومت و سلف چیست؟

خازن وسیله‌ای است که به عنوان یک مقاومت در برابر جریان عمل می‌کند و به عنوان عنصری غیرفعال شناخته می‌شود. در صورت اعمال پتانسیل، خازن نوعی بار الکتریکی را ذخیره می‌کند.

مقاومت وسیله‌ای الکتریکی و دو ترمینالی است که باعث کاهش جریان الکتریکی می‌شود.

سلف نیز وسیله‌ای الکتریکی است که برای ساخت مدارهای الکتریکی و ذخیره انرژی به شکل میدان مغناطیسی استفاده می‌شود.

۱۰. منظور از قطبیت معکوس چیست؟ چطور می‌توان آن را برطرف کرد؟

قطبیت معکوس به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن سیم‌ها به درستی قرار نگرفته‌اند. به عنوان مثال، اگر سیم سفید به هات وایر و سیم سیاه به سمت خنثی وصل شود، قطبیت معکوس اتفاق می‌افتد. برای رفع این مشکل، ابتدا باید اتصالات سیم از پریز یا خود پریز را مورد بررسی قرار داد. با تعویض جای سیم‌ها، می‌توان قطبیت معکوس را از بین برد.

۱۱. انواع مختلف شبکه‌های مورد استفاده برای ساخت مدار الکتریکی کدامند؟

به طور عمده دو دسته شبکه‌های غیرفعال و فعال وجود دارند. شبکه‌های غیرفعال شامل عناصر غیرفعال در شبکه خود هستند؛ مانند مقاومت، ظرفیت خازنی یا اندوکتانس. از طرف دیگر، شبکه‌های فعال شامل عناصر فعال در شبکه خود هستند؛ مانند منابع جریان یا ولتاژ.

۱۲. برخی از ابزارهای ضروری برای اندازه‌گیری پارامترهای الکتریکی در مدار الکتریکی کدامند؟

  • ولت‌متر

  • آمپرمتر

  • اهم‌متر

  • مولتی‌متر

  • توان‌سنج

  • ژنراتورها و آنالایزرهای سیگنال

  • وات‌متر

۱۳. واکنش آرمیچر چیست؟

واکنش آرمیچر به اثر میدان آرمیچر بر میدان اصلی اشاره دارد. به عبارت دیگر، این واکنش نشان‌دهنده تأثیر شار آرمیچر بر شار میدان اصلی است. میدان آرمیچر از طریق هادی‌های آرمیچر ایجاد می‌شود که زمانی فعال می‌شوند که جریان از آن‌ها عبور کند.

۱۴. منظور از جریان RLC چیست؟

این کلمه مخفف مقاومت (R)، سلف (L) و جریان (C) است. RLC توانایی ایجاد جریان در سراسر مدار را دارد و این توانایی با یک معادله دیفرانسیل مرتبه دوم مشخص می‌شود.

۱۵. موتور دو فاز چیست؟

موتور دو فاز یک سیستم الکتریکی با دو ولتاژ با ۹۰ درجه فاصله است. دینام از دو سیم پیچ تشکیل شده است که به فاصله ۹۰ درجه از یکدیگر قرار گرفته‌اند و برای کار در دو فاز به دو سیم برق و یک سیم زمین نیاز دارند. این نوع موتورها امروزه اغلب استفاده نمی‌شوند.

۱۶. PLC در مهندسی برق به چه چیزی اشاره دارد؟

PLC مخفف Programmable Logic Controller به معنای کنترل‌گر منطقی برنامه‌پذیر است. در واقع پی‌ال‌سی یک کامپیوتر دیجیتال صنعتی است که عملکرد سیستم کنترل را تغییر می‌دهد. از آن در امور مختلفی مانند فرآیندهای تولید و کنترل خطوط مونتاژ استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

مهندسی برق یکی از رشته‌های پرطرفدار است که افراد زیادی آن را به عنوان حرفه‌ی آینده خود انتخاب می‌کنند. برای موفقیت در این رشته و استخدام در موقعیت‌های شغلی برتر، افراد باید علاوه بر داشتن رزومه‌ی خوب، به مسائل تخصصی حوزه مهندسی برق تسلط کافی داشته باشند.

افرادی که می‌خواهند برای آگهی استخدام مهندس برق قدرت در تهران یا استخدام مهندس برق در ادارات دولتی اقدام کنند، بهتر است مروری بر سوالات پرتکرار جلسات مصاحبه داشته باشند تا در روز مصاحبه عملکرد خوبی از خود نشان دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن